Τρίτη 22 Σεπτεμβρίου 2009

Μια συγκινητική τελετή.

Το παραπάνω άρθρο είναι απο το φύλλο της εφημερίδας "Μακεδονία" της 7/7/1959 σελ 5. Μπορείτε να κλικάρετε πάνω στην εικόνα για να το διαβάσετε σε καλύτερη ανάλυση.

Πτολεμαϊς 6.- Παρουσία των εκπροσώπων των αρχών του νομού Κοζάνης και χιλιάδων κόσμου εξ όλων των σημείων της επαρχίας Εορδαίας και εν μέσω ατμοσφαίρας συγκινήσεως, πατριωτισμού και εθνικής εξάρσεως, οι κάτοικοι του χωριού Καρδιά ορκίσθησαν ενώπιον Θεού και ανθρώπων ότι θα παύσουν του λοιπού να ομιλούν την σλαυικήν διάλεκτον, εν παντί τόπω και χρόνο.

Οι κάτοικοι του ανωτέρω ακριτικού χωρίου, γηγενείς άπαντες Μακεδόνες, πρωτοβουλία του προέδρου της κοινότητός των, είχον λάβει από καιρού την απόφασιν να παύσουν να χρησιμοποιούν εις το λεξιλόγιόν των την πάσαν σλαυικήν λέξιν. Ούτω την πρωίαν της Κυριακής συνεκεντρώθησαν άπαντες, συν γυναιξί και τέκνοις, εις το προαύλιον του δημοτικού σχολείου, όπου εν αρχή εψάλει δοξολογίαν. Μετ’ αυτής δε έδωσαν τον όρκον, παρουσία όλων των αρχών και των κατοίκων της Εορδαίας, δια του οποίου δεσμεύονται ούτω και δεν θα δύνανται πλέον να χρησιμοποιούν ουδεμίαν σλαυικήν λέξιν.

Μετά την ορκωμοσίαν των κατοίκων της Καρδίας, ωμίλησαν συγκεκινημένοι ο νομάρχης Κοζάνης Παϊτάκης, ο διοικητής του Β’ Σώματος Στρατού, ο ανώτερος διοικητής Χωροφυλακής Δυτικής Μακεδονίας, ο επιθεωρητής στοιχειώδους εκπαιδεύσεως Εορδαίας κ. Αμβροσίου, ο γενικός γραμματεύς του εμπορικού συλλόγου Πτολεμαϊδος κ. Φ. Βίττης, και ο επιθεωρητής μέσης εκπαιδεύσεως Κοζάνης, εξάροντες την εθνικήν αυτήν πράξιν, και ευχηθέντες όπως καταστή ο φάρος δι όλους τους Έλληνας. Μετά την τελετήν οι κάτοικοι της Καρδίας, με τοπικάς ενδυμασίας, εχόρευσαν διάφορους εθνικούς χορούς, ενώ εκ παραλλήλου ο πρόεδρος και τα μέλη του κοινοτικού συμβουλίου εδεξιώθησαν τους επισήμους εις τας καταλλήλως διακοσμηθείσας αιθούσας του κοινοτικού καταστήματος.

Τέτοιου είδους τελετές ήταν συνηθισμένη διαδικασία στα χωριά της Μακεδονίας την δεκαετία του 50, όπως είδαμε και σε παλαιότερη ανάρτηση. Η δημοκρατία στη χώρα μας εκείνα τα χρόνια πρέπει να ήταν επιπέδου Βόρειας Κορέας. Το άρθρο κατά τα άλλα είναι εντελώς γέλοιο μια που μιλά για συγκινητική ατμόσφαιρα σε μια τελετή οπού αναγκάζουν το χωριό να μην ξαναμιλήσει την γλώσσα του. Τι ειδους συγκινηση και σε ποιον μπορει να προκαλεσει ενα τετοιο γεγονος είναι να απορεί κανείς. Στο τέλος έβαλαν του κατοίκους να χορέψουν και εθνικούς χορούς και η τραγελαφική τελετή έληξε με επιτυχία.

7 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Για γράψε μας ρε Ράπτη και τα ονόματα των υπολοίπων χωριών στα οποία έγιναν ορκωμοσίες και πόσα ήταν σύνολο. Ήδη έχεις γράψει για τα Κρύα Νερά - θα σου προσθέσω και τον Ατραπό. Πόσα ακόμα; Για να λες πως ήταν συνηθισμένο θα ξέρεις και πολύ περισσότερα άλλα.

Μιχάλης είπε...

Εγινε notmaknews. Ας πουμε οτι ηταν μεμονωμενα περιστατικα.

Ανώνυμος είπε...

Το αστείο είναι πως ενώ έχουν δημοσιευτεί ξεκάθαρες λεπτομέρειες για τις ορκωμοσίες, ποιανού ιδέα ήταν και πως σταμάτησαν εσύ επέλεξες (όπως πάντα) να τις παρουσιάσεις ως γενικό φαινόμενο. Η πολιτική γλωσσικής ομογενοποίησης και η καταστολή της σλαβοφωνίας ήταν γεγονός - με το να την παρουσιάζεις χειρότερη από όσο ήταν δεν καταφέρνεις τίποτα παραπάνω από το να αποδεικνύεις πως και στην περίπτωση σου ο σκοπός αγιάζει τα μέσα. Όσο για τα περί Β. Κορέας ο παραλληλισμός είναι αστείος - υπάρχει ΕΔΑ στην Β. Κορέα; - η καταστολή των μειονοτικών γλωσσών ήταν κοινό ευρωπαϊκό φαινόμενο το 19ο και τον 20ο αιώνα και όχι μόνο στη δημοκρατικότατη Γαλλία. Αλλά είπαμε, ο σκοπός αγιάζει τα μέσα και για τους μεν και για τους δε.

filosofos είπε...

θα ελεγα πως η μονη διαφορα με την βορειο κορεα ειναι οτι εκει σιγουρα τους κοβαν την γλωσσα....ενω οι απογονοι του αριστοτελη τους βαζαν να ορκιστουν οτι ετσι και ξαναμιλησουν...θα τους κοψουν την γλωσσα....μιλαμε για πολιτισμο οχι αστεια...

Ανώνυμος είπε...

Αντί για παπαρολογίες περιμένω να μου πεις πως λένε την ΕΔΑ στη Β.Κορέα. Και αντί για φανταστικές ιστορίες περί κομμένων γλωσσών να μου πεις (α) για πόσα χωριά μιλάμε πως έγιναν ορκωμοσίες, (β) ποιανού ιδέα ήταν και (γ) γιατί σταμάτησαν.

Μιχάλης είπε...

Μου αρεσει notmaknews που περιμενεις και σοβαρη απαντηση για το αν υπαρχει κατι αντιστοιχο της ΕΔΑ στην Βορειο Κορεα. Μα καλα αυτο το αρθρο το ποσταρα νομιζεις για να συγκρινω την Ελλαδα του 50 με την Βορειο Κορεα? Θα μπορουσα να πω Ιραν και οποιαδηποτε μη δημοκρατικη χωρα που μου ερχοταν στο μυαλο. Δηλαδη αν καποιος αναφερθει στα ελληνικο συστημα υγειας και πει οτι τα ραντζα και τα φακελακια θυμιζουν Ουγκαντα εσυ τι θα του ελεγες? Οτι εδω εχουμε καλυτερο συστημα υγειας απο την Ουγκαντα και οτι αδικει την Ελλαδα? Σου δειχνουν το δασος και συ κοιτας το δεντρο.

Οσο για τα ερωτηματα που κανεις γιατι δεν τα απαντας μονο σου? Τεστ γνωσεων μας κανεις?

Ανώνυμος είπε...

Εσείς μας κάνετε το μάθημα ιστορίας οπότε δικαιούμαι να σας ρωτήσω τις λεπτομέρειες που από τα συμφραζόμενα σας προκύπτει πως πρέπει να τις ξέρετε. Αλλιώς μας πουλάτε φούμαρα.

Περί δάσους και δέντρου σε παραπέμπω στο δεύτερο μου σχόλιο που σχολιάζω και το δάσος - και όσο για συγκρίσεις σου πρότεινα την Γαλλία της 3ης Δημοκρατίας που κυνηγούσε τις μειονοτικές γλώσσες αλλά σε χαλάει βλέπω...

Ούτε και το Ιράν έχει ΕΔΑ παρεμπιπτόντως. Όσο ελλειμματική κι αν ήταν η μετεμφυλιακή ελληνική δημοκρατία (που ήταν) δε συγκρίνεται με μια "οποιαδηποτε μη δημοκρατικη χωρα". Την Ελλάδα του 114 που να χτυπιέσαι δε μπορείς να την κάνεις Ιράν ή Β. Κορέα όσο κι αν σε τρώει ο κώλος σου.